Grunnkurs D 5. - 9. mai 2025

Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer.

Kursavgift: kr 8 900,-.
Bilde av kurskomiteen

Kurskomité:
Anja Brænd

Læringsmål og kursgodkjenning (allmennmedisin):
Grunnkurset er godkjent med 30 poeng som obligatorisk grunnkurs D til videreutdanningen og med 30 valgfrie kurspoeng til etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst).

Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning:
ALM-020, 021, 041, 059, 077 og 083.

Grunnkurs D

Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt 15. mars 2025. slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres. 

Obligatorisk kursprøve (prosjektpresentasjon) siste kursdag.

Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.

Kursdeltakerne vil bli delt inn i seks grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over 8 prosjektmøter. Gruppene vil motta veiledning underveis.

Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som de ønsker at gruppa skal arbeide videre med:

«Forestill deg at du har fått et stipend med lønnsmidler på seks måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. Noter problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Ta forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.»

Etter at hver deltaker i gruppa har lagt fram sine tanker om mulige prosjekt, skal gruppa bli enig om ett felles prosjekt. I løpet av uka skal dette utvikles (så langt råd er) til en plan for et allmennmedisinsk forskningsprosjekt:

  • omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling
  • utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt

Du finner mer informasjon om gruppemøtene bakerst i kursprogrammet. 

Det tas forbehold om justeringer i programoppsettet.

Mandag 5. mai 2025


Møteleder: Anja Brænd

08.30 Velkommen
Orientering om kurset ved Anja Brænd
08.40 Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag
Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand
09.25 Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa
Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid
 10.10 ☕️ Pause
10.30 Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk.
ved Anja Brænd
 
Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis?
ved Anja Brænd

 12.00 🍽️ Lunsj
13.00 Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben
Arbeidsplan (‘protokoll’) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand
13.45 Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe?

 14.30 ☕️ Pause
14.45 Forskning er samarbeid
og Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) ved Anja Brænd
15.15 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt
ved Hans Christian Myklestul og Heidi Fidjeland
16.00 Slutt
  Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Guro Haugen Fossum

Tirsdag 6. mai 2025


Møteleder:  Anja Brænd

08.30 Lover, regler og tillatelser
 – hva må til før man kan starte et prosjekt? ved Guro Haugen Fossum
09.00 Hvordan skaffe penger til forskning?
ved Anja Brænd
 09.15 ☕️ Pause
09.25 Om utvalg og hvordan lage et godt spørreskjema?
ved Anja Brænd
 10.10 ☕️ Pause
10.30 Prosjektmøte 3

 12.00 🍽️ Lunsj
13.00 Prosjektmøte 4

 14.15 ☕️ Pause
14.30 PraksisNett
– en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum
15.00  «N=1-medisin»– Persontilpasset medisin når evidensen er mangelfull ved Jørund Straand
15.30 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt

  15.30  Bjørg Marie Vabø Sætermo
  15.45  Siri Dalsmo Berge
  16.00  Lars Christian Kvalbein-Olsen
16.15 Slutt for i dag
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand, Guro Haugen Fossum

Onsdag 7. mai 2025


Møteleder:  Anja Brænd

08.30 Kvalitative metoder i allmennmedisinsk forskning:
Hva slags kunnskap gir kvalitative metoder tilgang til? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Holgeir Skjeie
09.15 ☕️ Pause
09.25 Hvordan bruker vi kvalitative metoder?
Kort innføring i datainnsamling og analyse ved Holgeir Skjeie
10.10 ☕️ Pause
10.30 Prosjektmøte 5

12.00 🍽️ Lunsj
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Holgeir Skjeie

Torsdag 8. mai 2025


Møteleder: Jørund Straand

08.30 Er diagnosen riktig?
Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk
09.15 Pause
09.25 Virker behandlingen?
Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis. Hvor mange pasienter må vi inkludere? ved Morten Lindbæk
10.10 Pause
10.30 Prosjektmøte 6

12.00 Lunsj
Gruppeledere: Jørund Straand, Holgeir Skjeie og Morten Lindbæk

Fredag 9. mai 2025


Møteleder: Jørund Straand

08.30 Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer
ved Sigurd Høye
09.30 ☕️ Pause
09.40 Formidling av forskningsresultater
– til kolleger og til publikum ved Sigurd Høye
10.10 ☕️ Pause
10.30 Hvorfor velge å være både kliniker og forsker
– og hvordan går det? ved Holgeir Skjeie
11.00 Prosjektmøte 7

12.00 🍽️ Lunsj
13.00 Prosjektmøte 8: Minikongress:
Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver).
Presentasjonene er å regne som kursprøve
15.00 Slutt
Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Holgeir Skjeie og Sigurd Høye

Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene

Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.

Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.

Gruppa bør velge en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til. Dette kan gå på omgang, men alle møtene bør ha en ordstyrer.

Prosjektmøte 1 
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver
enkelt forteller kort om seg selv:

  • hvor og når er man utdannet
  • tidligere og nåværende stilling
  • forskningserfaring
  • faglige interesser

Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?

Prosjektmøte 2
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over).  Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:

  • Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
  • Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
  • Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
    • Litteraturstudie?
    • En deskriptiv (beskrivende) studie?
    • En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
    • En eksperimentell (randomisert) studie?
  • Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?

Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.

Prosjektmøtene 3-6 
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.

Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).

Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt: 

  • Arbeidstittel
  • Formål
  • Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
    • hva er kjent fra før?  hva har andre gjort?
    • hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
  • Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
  • Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
  • Utkommemål for undersøkelsen?Hva slags variabler skal registreres?
    • Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres? 
  • Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
  • Tidsplan
  • Etikk og personvern
  • Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
  • Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?

Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.

Prosjektmøte 7: Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:

Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for
prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.