![]() Kurskomité: |
Læringsmål og kursgodkjenning (allmennmedisin): Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: |

Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt 15. mars 2025. slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres.
Obligatorisk kursprøve (prosjektpresentasjon) siste kursdag.
Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.
Kursdeltakerne vil bli delt inn i seks grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over 8 prosjektmøter. Gruppene vil motta veiledning underveis.
Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som de ønsker at gruppa skal arbeide videre med:
«Forestill deg at du har fått et stipend med lønnsmidler på seks måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. Noter problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Ta forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.»
Etter at hver deltaker i gruppa har lagt fram sine tanker om mulige prosjekt, skal gruppa bli enig om ett felles prosjekt. I løpet av uka skal dette utvikles (så langt råd er) til en plan for et allmennmedisinsk forskningsprosjekt:
- omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling
- utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt
Du finner mer informasjon om gruppemøtene bakerst i kursprogrammet.
Det tas forbehold om justeringer i programoppsettet.
Mandag 5. mai 2025
Møteleder: Anja Brænd
08.30 | Velkommen Orientering om kurset ved Anja Brænd |
08.40 | Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen ved Jørund Straand |
09.25 | Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid |
10.10 ☕️ | Pause |
10.30 | Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk. ved Anja Brænd Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis? ved Anja Brænd |
12.00 🍽️ | Lunsj |
13.00 | Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben Arbeidsplan (‘protokoll’) for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand |
13.45 | Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe? |
14.30 ☕️ | Pause |
14.45 | Forskning er samarbeid og Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) ved Anja Brænd |
15.15 | Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt ved Hans Christian Myklestul og Heidi Fidjeland |
16.00 | Slutt |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Guro Haugen Fossum |
Tirsdag 6. mai 2025
Møteleder: Anja Brænd
08.30 | Lover, regler og tillatelser – hva må til før man kan starte et prosjekt? ved Guro Haugen Fossum |
09.00 | Hvordan skaffe penger til forskning? ved Anja Brænd |
09.15 ☕️ | Pause |
09.25 | Om utvalg og hvordan lage et godt spørreskjema? ved Anja Brænd |
10.10 ☕️ | Pause |
10.30 | Prosjektmøte 3 |
12.00 🍽️ | Lunsj |
13.00 | Prosjektmøte 4 |
14.15 ☕️ | Pause |
14.30 | PraksisNett – en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum |
15.00 | «N=1-medisin»– Persontilpasset medisin når evidensen er mangelfull ved Jørund Straand |
15.30 | Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt 15.30 Bjørg Marie Vabø Sætermo 15.45 Siri Dalsmo Berge 16.00 Lars Christian Kvalbein-Olsen |
16.15 | Slutt for i dag |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand, Guro Haugen Fossum |
Onsdag 7. mai 2025
Møteleder: Anja Brænd
08.30 | Kvalitative metoder i allmennmedisinsk forskning: Hva slags kunnskap gir kvalitative metoder tilgang til? Hva skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Holgeir Skjeie |
09.15 ☕️ | Pause |
09.25 | Hvordan bruker vi kvalitative metoder? Kort innføring i datainnsamling og analyse ved Holgeir Skjeie |
10.10 ☕️ | Pause |
10.30 | Prosjektmøte 5 |
12.00 🍽️ | Lunsj |
Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Holgeir Skjeie |
Torsdag 8. mai 2025
Møteleder: Jørund Straand
08.30 | Er diagnosen riktig? Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper ved Morten Lindbæk |
09.15 | Pause |
09.25 | Virker behandlingen? Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis. Hvor mange pasienter må vi inkludere? ved Morten Lindbæk |
10.10 | Pause |
10.30 | Prosjektmøte 6 |
12.00 | Lunsj |
Gruppeledere: Jørund Straand, Holgeir Skjeie og Morten Lindbæk |
Fredag 9. mai 2025
Møteleder: Jørund Straand
08.30 | Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer ved Sigurd Høye |
09.30 ☕️ | Pause |
09.40 | Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum ved Sigurd Høye |
10.10 ☕️ | Pause |
10.30 | Hvorfor velge å være både kliniker og forsker – og hvordan går det? ved Holgeir Skjeie |
11.00 | Prosjektmøte 7 |
12.00 🍽️ | Lunsj |
13.00 | Prosjektmøte 8: Minikongress: Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver). Presentasjonene er å regne som kursprøve |
15.00 | Slutt |
Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Holgeir Skjeie og Sigurd Høye |
Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:
Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis.
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du kunne ønske deg å utforske nærmere.
Gruppa bør velge en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til. Dette kan gå på omgang, men alle møtene bør ha en ordstyrer.
Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver
enkelt forteller kort om seg selv:
- hvor og når er man utdannet
- tidligere og nåværende stilling
- forskningserfaring
- faglige interesser
Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?
Prosjektmøte 2
Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over). Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:
- Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
- Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
- Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skal benyttes?
- Litteraturstudie?
- En deskriptiv (beskrivende) studie?
- En analytisk eller en hypotesegenerende studie?
- En eksperimentell (randomisert) studie?
- Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?
Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.
Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.
Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).
Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:
- Arbeidstittel
- Formål
- Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
- hva er kjent fra før? hva har andre gjort?
- hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
- Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
- Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
- Utkommemål for undersøkelsen?Hva slags variabler skal registreres?
- Hvor skal data hentes fra? Hvordan skal de registreres?
- Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
- Tidsplan
- Etikk og personvern
- Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
- Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.
Prosjektmøte 7: Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:
Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for
prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.