![]() Kurskomité: |
Læringsmål og kursgodkjenning (allmennmedisin): Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: |
Mandag 5. mai 2025
Kursleder: Kari Hilde Juvkam og Kari Haugland
08.30 | Velkommen og plan for dagen |
08.45 | Presentasjon og eksempel på læring i grupper |
09.30 ☕️ | Pause |
09.45 | Kompetansebasert spesialistutdanning |
10.30 | Første samtale mellom individuell veileder og ALIS |
11.00 | Veiledningspedagogikk Praksistrekanten. Åpne og lukkede spørsmål. |
12.00 🍽️ | Lunsj |
13.00 | Demonstrasjon av veiledningssamtaler Hvordan og hvordan ikke? |
13.30 | Ferdighetstrening i veiledningssamtaler Triader med observatør, ALIS og veileder. Skriftlige instrukser til veileder og observatør. Rollene roteres etter 20 minutter. Deltakerne har med egne eksempler. |
14.15 ☕️ | Pause |
14.30 | Tilbakemeldinger til ALIS/SamLIS raus med ros, spørrende ved «ris». Kritisk tilbakemelding til ALIS/SamLIS - Hvordan og hvordan ikke? |
15.15 | Kommentarer til dagens program og litt om forberedelsene til neste kursdag |
Tirsdag 6. mai 2025
Kursleder: Kari Hilde Juvkam og Kari Haugland
08.30 | Velkommen og plan for dagen |
08.45 | Erfaringsutveksling i de samme gruppene som på første kursdag Hver deltaker deler erfaringer som veileder/supervisør. Hva vil du gjerne bli bedre på som veileder/supervisør? |
09.15 ☕️ | Pause |
09.30 | Kort repetisjon av metoder ved kritisk tilbakemelding |
09.45 | Ferdighetstrening i kritisk tilbakemelding To og to, basert på skrevne eksempler |
10.30 ☕️ | Pause |
10.45 | «Vanskelig veiledbar» ALIS/SamLIS |
11.00 | Felleskonsultasjon med veileder/supervisør og fallgruver for veileder Parallellsesjon for samfunnsmedisinere |
11.30 | Kompetanseportalen Nettsidene alis.no og samlis.no |
12.00 🍽️ | Lunsj |
13.00 | Kompetansevurdering og attestasjon av læringsaktiviteter/godkjenning av læringsmål |
13.30 | Veileders dobbeltrolle som hjelper og som dommer Hvilke dilemmaer kan oppstå? Hvordan gjør vi det i praksis? Hva gjør veileder ved grunnleggende tvil om ALIS/SamLIS bør godkjennes? Hvem kan veileder rådføre seg med? Hvordan kan saksgangen bli? |
14.00 ☕️ | Pause |
14.15 | Oppsummering av veileders rolle «Summegrupper» og plenumssamtale der deltakerne deler eksempler, erfaringer og tanker |
15.00 | Skriftlig og muntlig kursevaluering |
15.30 | Slutt for dagen – vel hjem! |