LVS sitt årsmøte og fagpolitiske seminar april 2024

Årsmøtet og fagpolitisk seminar ble avholdt i Legenes hus 3.- 4. april 2024. Det fagpolitiske seminaret hadde to hovedtemaer "Utdanning av leger i Norge – organisering av de medisinske fakultet" og "Bør universitetene ha ansvar for spesialistutdanningen?" I tillegg til temaer som "Leger må leve, hvordan står det til med leger i akademiske stillinger?", "Hovedtariffoppgjøret", "erfaringer fra forhandlinger og forhandlingsutvalg i Legeforeningen" samt "erfaringer fra hovedtillitsvalgte ved universitetene".
Bildet viser deltakerne på debatten til Leger i vintenskapelige stillinger.
Fra høyre: Ståle Sagabråten (leder fagstyret), Aladdin Boukaddour (leder NMF), Hanne Finstad Harbo (dekan UiO), Per Bakke (dekan UiB), Siri Forsmo (dekan NTNU) og Gunnbjørg Svineng (dekan UiT). Foto: LVS.

I den første bolken fikk vi bl.a. høre fra prodekan ved det juridiske fakultet hvordan jusstudiet ved UiO var organisert. Vi fikk vite at det bare er jurister som underviser på fakultetet og at lønn ikke er en hindring. Dette i motsetning til hvordan det er på de medisinske fakultetene. Deretter fikk de fire dekanene, NMF leder og Fagrådets leder fikk svare på spørsmål om utfordringene i grunnutdanning av leger.

På dag to ble det stilt spørsmål om "Hva en akademisk lege er?" samt "Hvordan sørge for at spesialistutdanningen holder høy faglig akademisk kvalitet?" I tillegg var det innlegg og gode diskusjoner om universitetene kan bidra i spesialistutdanningen og perspektiv fra Legeforeningen, hvor leder fra OF, AF og YLF deltok

Bildet viser debattdeltakere på Leger i vitenskapelige stillinger sitt årsmøte.
Fra høyre: Trond Vartdal (OUS), Heidi Stien (Helsedirektoratet), Brita Pukstad (St. Olavs Hospital), Ståle Clementsen (leder Of), Ingeborg Henriksen (leder Ylf), Ingvild Vatten Alsnes (styremedlem i Norsk forening for allmennmedisin/førsteamanuensis universitetet i Stavanger) og Michael Bretthauer (professor UiO). Debatten ledes av leder av LVS, Mette Kalager. Foto: LVS.