Krav til arbeidsavtaler fra 1. juli 2024

Fra 1. juli 2024 blir arbeidsmiljøloven endret på en rekke punkter, som det er viktig at alle ansatte og arbeidsgivere kjenner til. Formålet er å styrke de ansattes rettigheter.

1.  Innholdskravene 

Arbeidsavtalen skal i henhold til arbeidsmiljøloven § 14-6 inneholde minst de opplysninger som angis under. Det som er nytt, er markert i kursiv.

  • Hvem partene er (§ 14-6 a)
  • Arbeidsplassen (14-6 b)
    • Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal det opplyses om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder eller fritt kan bestemme sitt arbeidssted, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver.
  • Arbeidstakerens tittel eller stilling, ev en beskrivelse av arbeidet (§ 14-6 c)
  • Oppstartstidspunkt (§ 14-6 d)
  • Ansettelsesforholdet (§ 14-6 e)
    • Om det er fast eller midlertidig (se nedenfor)
    • Stillingsbrøk bør angis
    • Der hvor det ikke på riktig vis er opplyst om stillingens karakter (midlertidig eller fast) eller stillingens omfang (brøk), vil arbeidstakers påstand om dette legges til grunn, med mindre arbeidsgiver med overveiende grad av sannsynlighet kan bevise at det er feil. Dette er således en regel som pålegger arbeidsgiver bevisbyrden, se nærmere om dette nedenfor.
  • Prøvetidsbestemmelser (§ 14-6 f)
    • Det kan angis prøvetidsbestemmelser. Utgangspunktet er at dette kan gjøres for inntil 6 måneder. Prøvetiden kan forlenges ved fravær dersom dette fremgår av avtalen. Det gjelder særlige regler for midlertidige ansettelser, se nedenfor.
  • Ferie og annet fravær betalt av arbeidsgiver (§ 14-6 g)
    • Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet skal reguleres i arbeidsavtalen.
    • Arbeidsavtalen skal opplyse om eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver, altså situasjoner der arbeidsgiver betaler fullt ut eller ut over det som følger av andre regler, f eks folketrygdloven (permisjoner, ev rett til full lønn under sykefravær, kurs m.v.) Opplysningsplikten gjelder selve grunnlaget for fravær, fraværets lengde og betalingsbestemmelser.
    • Hvis en rettighet følger av tariffavtale er det tilstrekkelig med en henvisning til bestemmelsen i tariffavtalen.
  • Oppsigelsesfrister og fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet (§ 14-6 h)
    • Arbeidsavtalen må inneholde informasjon om krav til drøfting og formkrav ved oppsigelse/avskjed fra arbeidsgiver, i tillegg til informasjon om arbeidstakers og arbeidsgivers oppsigelsesfrister.
    • Kravet omfatter kun informasjon om hvordan en oppsigelse/avskjed skal gjennomføres, og ikke informasjon om hvilke materielle vilkår som gjelder for å gå til oppsigelse eller avskjed (hva som faktisk skal til for å si opp eller avskjedige noen)
    • Informasjonsplikten kan oppfylles ved å henvise til aktuelle lover, forskrifter eller tariffavtaler.
  • Lønn og andre godtgjøringer (§ 14-6 i)
    • Avtalen skal opplyse om lønn ved arbeidsforholdets begynnelse. Endringer i lønn skal fremgå av oppdatert arbeidsavtale, ev som et vedlegg.
    • Ulike lønnselementer skal angis særskilt, så som minimumslønn / grunnlønn, individuelle tillegg, godtgjøring for utvidet arbeidstid, overtid, vakttillegg / beredskapsgodtgjøring, eventuelt tillegg for kompetanse / doktorgradstillegg og andre ytelser som arbeidstaker mottar for sitt arbeid. Dersom legen skal motta en andel av takster og egenandeler må dette angis, og det bør presiseres at dette inngår som del av lønnen.
    • Eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger, kost- eller reisegodtgjørelse m.m. skal også angis.
    • Avtalen skal angi utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.
    • Informasjonsplikten kan oppfylles ved å henvise til aktuelle lover, forskrifter eller tariffavtaler.
  • Arbeidstid (§ 14-6 j, k, l og m)
    • Lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid.
    • Dersom arbeidet skal utføres periodevis eller den daglige og ukentlige arbeidstiden vil variere, skal arbeidsavtalen opplyse om dette og fastsette eller gi grunnlag for å beregne når arbeidet skal utføres.
    • Lengde av pauser, f eks spisepauser og pauser før overtid iverksettes
    • Det skal opplyses om eventuelle ordninger for overtid og adgangen til å pålegge dette, samt betaling.
    • Det skal opplyses om ordninger for vaktendringer
    • Avtalen skal opplyse om ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid, herunder betaling for slikt arbeid.
    • Dersom man har avtalt særlig arbeidstidsordning skal det fremgå av avtalen, slik som avtale om redusert arbeidstid eller vaktfritak, f eks grunnet helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner eller alder, m.m.
    • Informasjonsplikten kan oppfylles ved å henvise til aktuelle lover, forskrifter eller tariffavtaler.
  • Tariffavtaler (§ 14-6 n)
    • Avtalen skal gi opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet.
    • Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.
  • Bemanningsforetak (§ 14-6 o)
    • Innleiers identitet dersom arbeidstaker leies ut fra bemanningsforetak. Opplysningen skal gis så snart innleiers identitet er kjent.
  • Kompetanseutvikling (§ 14-6 p)
    • Avtalen skal gi opplysninger om eventuell rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver tilbyr.
    • Hensikten er å opplyse den ansatte om omfang av opplæring og generell opplærings- og kompetanseutviklingspolitikk i virksomheten.
    • Det kreves ikke detaljert informasjon om opplæringen eller at alle opplæringstilbud listes opp.
    • Informasjonsplikten kan oppfylles ved å henvise til aktuelle lover, forskrifter eller tariffavtaler.
  • Sosiale ytelser (pensjon, forsikring m.m.) (§ 14-6 q)
    • Avtalen skal angi informasjon om ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse.
    • Informasjonsplikten kan oppfylles ved å henvise til aktuelle lover, forskrifter eller tariffavtaler.
    • Dersom slike ordninger følger av administrative bestemmelser fastsatt av virksomheten skal arbeidsavtalen opplyse om dette og gi informasjon om ordningene. 

2. Særskilt om midlertidige arbeidsforhold

Hovedregelen i norsk arbeidsliv er at ansettelser skal være faste. Midlertidige ansettelser er kun lov i disse situasjonene:  

a)       arbeidet er av midlertidig karakter, 

b)      arbeidet er i stedet for en annen eller andre (vikariat), 

c)       praksisarbeid, 

d)      arbeidsmarkedstiltak

e)      stillinger innenfor organisert idrett

Arbeidsavtale om midlertidige arbeidsforhold må angi:

  • Begrunnelsen for at arbeidsforholdet er midlertidig, jf bokstav a) til e) over. 
  • Arbeidsforholdets forventede varighet
  • Eventuelle prøvetidsbestemmelser:
    • Prøvetid er vanlig i arbeidslivet, men må inntas i arbeidsavtalen for at arbeidsgiver skal kunne bruke dette.
    • Prøvetiden kan ikke være lengre enn halvparten av avtalens varighet når denne er midlertidig. 
    • Det kan ikke avtales ny prøvetid der det er tale om ny ansettelse i likartet arbeid. Unntaket er dersom en ansatt går fra en midlertidig stilling til en fast stilling, og lengden på den midlertidige stillingen og ny prøvetid til sammen ikke blir mer enn seks måneder. 

Presumpsjonsbestemmelser om fast ansettelse

    • Det skal legges til grunn at stillingen er fast, med mindre arbeidsgiver med overveiende grad av sannsynlighet kan bevise noe annet.
    • Arbeidsgiver har bevisbyrden. En generell tilrådning er å skrive inn i arbeidsavtalen hva som gjelder, helst i god tid før tiltredelse.

3. Frister til utarbeidelse og oppdatering av arbeidsavtaler

Det stilles strengere krav til oppdaterte arbeidsavtaler. Generelt skal disse lages/oppdateres raskere enn tidligere. Arbeidsgivere kan merke seg at oppdateringen ikke trenger å skje per 1. juli i år, men kan vente til arbeidstakere ber om det. For nye arbeidsavtaler derimot må de nye kravene i loven tilfredsstilles, og det betyr at avtalen skal foreligge senest syv dager etter oppstart. For endringer i løpende avtaler er fristen samme dag som endringen trer i kraft. 

4. Presumsjonsregel om stillingsbrøker

Der hvor det ikke på riktig vis er opplyst om stillingens omfang (brøk), vil arbeidstakers påstand om brøk legges til grunn, med mindre arbeidsgiver med overveiende grad av sannsynlighet kan bevise at dette er feil. Dette er således en regel som pålegger arbeidsgiver bevisbyrden. Rådet er å være nøye med å skrive inn stillingens omfang i arbeidsavtalen, helst i god tid før tiltredelse. Noen ganger kan brøken variere, og da må avtalen ta høyde for dette.

5. Ny regel som skal bidra til bedre arbeidsvilkår

For arbeidstakere som jobber deltid eller har midlertidig stilling, kan disse etterspørre hvorfor det er slik. Det kan også være aktuelt å be om en forklaring på hvorfor arbeidstidsordningen er varierende, hvis den ansatte ønsker mer fast arbeidstid. Da må arbeidsgiver begrunne hvorfor det ikke kan gis fast stilling, økt stillingsbrøk eller mer forutsigbare arbeidstider. Dette skal skje skriftlig og innen en måned etter at arbeidstaker har fremmet et slikt spørsmål. Disse rettighetene gjelder etter seks måneders ansettelsestid. 

6. Mal for arbeidsavtaler

Arbeidstilsynet har utarbeidet maler for arbeidsavtaler som skal dekke lovens minstekrav til opplysninger. Du finner malene her.