Etablering av ny nemnd for behandling av tvister om overdragelse av privat praksis i fastlegeordningen

Revidert rammeavtale for fastlegeordningen (ASA4310) trer i kraft 1. april. Som en del av avtalen skal det etableres en ny nemnd i KS-området som skal behandle tvister om overdragelsesbetingelser mellom fratredende og tiltredende lege.

Den nye nemnda erstatter Legeforeningens nemnd i KS-området for overdragelser der begjæring om nemndbehandling fremsettes 1. april eller senere. Inntil videre skal Legeforeningens nemnd bestå for tvister om overdragelsesbetingelser i Oslo kommune.

Legeforeningen er fornøyd med at Riksmekler Mats Ruland har takket ja til å lede nemnda. Ruland har vært Riksmekler siden 2018, og er blant annet leder av nemnda som behandler tvister ved overdragelse og innløsning av selvstendig næringsdrivendes fysioterapivirksomhet. Tingrettsdommer Richard Saue har takket ja til å være nestleder. Saue er også oppnevnt som særskilt mekler ved Riksmeklerens kontor.

KS og Legeforeningen er enige om at leger som er part i tvister som skal behandles av nemnda, også skal kunne velge å oppnevne et medlem hver. Disse medlemmene skal velges fra en liste med personer oppnevnt av Legeforeningen og KS.

Vi vil komme med mer informasjon om den nye tvisteløsningsnemnda når retningslinjene for nemnda er fastsatt.