Legeforeningen er svært kritisk til departementets forslag om forskriftsendringer

Legeforeningen har nylig avgitt høringsuttalelse til Helse- og omsorgsdepartementets forslag om endringer i fastlegeforskriften og stønadsforskriften. Vi mener at noen av forslagene er svært inngripende og mangler hjemmel i lov, samt kan være i strid både med Grunnloven og Norges internasjonale forpliktelser.

Hjemfall av fastlegeavtale 

Departementet foreslår å regulere hjemfall av fastlegeavtale i fastlegeforskriften. Prinsippet om hjemfall i er i dag regulert i rammeavtalen, der partene har balansert hensynet til kommunen, fratredende lege og gjenværende leger. I forslag til forskrift er det to alternative reguleringer, som innebærer at kommunen skal kunne inngå ny fastlegeavtale der det i løpet av en periode på enten 6 eller 12 måneder etter oppsigelsen, ikke lar seg gjøre å rekruttere en ny næringsdrivende fastlege som er villig til å kjøpe den fratredende legens praksis. For at staten skal kunne gripe inn i etablerte rettigheter på denne måten, må den ha tydelig hjemmel i lov. Legeforeningen mener at staten ikke har hjemmel til å forskriftsfeste dette, og vi mener også at forholdet til Grunnloven og Den europeiske menneskerettighetskonvensjon må utredes dersom staten vurderer å gå videre med forslaget. Videre mener vi at en forskriftsfesting av hjemfall av fastlegeavtale allerede 6 måneder etter oppsigelse av fastlegeavtale, langt på vei vil undergrave dagens overdragelsesordning, og følgelig også næringsdriftsmodellen. Det vil øke behovet for at kommunene må ansette fastlegene, ev. inngå omfattende 8.2-avtaler, hvilket vil øke kostnadene for kommunene. Vi ber departementet om å ikke gå videre med forslaget om å regulere dette.  

Plikt til deltakelse i andre allmennlegeoppgaver og legevakt

Legeforeningen synes det er oppsiktsvekkende at Helse- og omsorgsdepartementet foreslår å videreføre fastlegens plikt til deltakelse i andre allmennlegeoppgaver og legevakt, sistnevnte uten noen arbeidstidsbegrensning, uten noen nærmere problematisering eller drøfting av disse svært vidtgående bestemmelsene.

Legeforeningen reiser bl.a. prinsipielle innvendinger mot at selvstendig næringsdrivende gjennom forskrift kan pålegges eller beordres til arbeidsforhold. Tilsvarende har vi innvendinger mot at ansatte leger gjennom forskrift kan pålegges arbeidsplikt. For begge grupper gjelder dette i særdeleshet når det kommer på toppen av allerede full arbeidsuke. Vi reiser også spørsmål ved om forskriftsreguleringen har tilstrekkelig hjemmel i lov, og om bestemmelsene er i samsvar med Grunnloven og Norges internasjonale forpliktelser. 

Oppsigelsesfrist for ansatte fastleger

Departementet foreslår at ansatte fastleger skal ha en oppsigelsesfrist fra sine stillinger på 6 måneder. Disse legene har i dag en tariffestet oppsigelsesfrist på 3 måneder. Legeforeningen synes det er oppsiktsvekkende at departementet, uten å problematisere eller drøfte forholdet til oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven og tariffavtalen, foreslår at ansatte fastleger skal ha en oppsigelsesfrist som er dobbelt så langt som for andre ansatte i kommunen og i samfunnet for øvrig. Vi kan heller ikke se at Helse- og omsorgsdepartementet har hjemmel til å fravike arbeidsmiljølovens bestemmelser om oppsigelsesfrister. Vi forventer at departementet endrer dette, slik at ansatte fastleger beholder en oppsigelsesfrist på tre måneder.  

Bortfall av fastlegeavtale ved tap av retten til å praktisere for trygdens regning

De siste årene har det vært en økning i antall saker der fastleger mister retten til å praktisere for trygdens regning. Per i dag har ikke fastlegen automatisk rett til å beholde fastlegeavtalen og innta vikar i påvente av klageinstansens behandling av saken. Vi foreslår derfor at bestemmelsen om avslutning av fastlegeavtalen ved bortfall av autorisasjon, utvides til også å omfatte tap av retten til å praktisere for trygdens regning. Konkret vil det innebære at fastlegeavtalen bortfaller ved rettskraftig vedtak om tap av retten til å praktisere for trygdens regning, og at næringsdrivende fastlege som venter på en overprøving av vedtaket får rett til å innta vikar inntil saken er avgjort av klagemyndigheten.  

Nye plikter til å tilby digitale tjenester

Departementet foreslår omfattende krav til legens tilgjengelighet, herunder en plikt til å tilby digital timebestilling på Helsenorge og en plikt til å tilby konsultasjon per video for henvendelser som "er egnet" for det.

Legeforeningen er positiv til at fastlegekontorene skal tilby digital timebestilling via Helsenorge, men påpeker flere svakheter, både ved selve forslaget og ved funksjonaliteten på Helsenorge. Når det gjelder videokonsultasjoner, er Legeforeningen av den oppfatning at telefon- og tekstkonsultasjoner fungerer bedre i de aller fleste tilfeller, sett fra både et medisinsk og praktisk perspektiv. Vi mener det er dårlig ressursbruk å stille krav om at alle fastlegekontor skal tilby en tjeneste som det er minimal etterspørsel etter. Dessuten er video kostbart i drift, og vi mener at staten må dekke denne kostnaden. 

Endringer i stønadsforskriften

Departementet foreslår å endre stønadsforskriften for å legge til rette for at fastlegen kan delegere gjennomføring av enkelte konsultasjoner til sykepleier ved fastlegekontoret. Forslaget innebærer at takst for konsultasjon også kan kreves refundert av fastlegen med grunnlag i arbeid utført av sykepleier ved fastlegekontoret, der konsultasjonen er delegert fra legen.

Legeforeningen er positiv til å tilrettelegge for tverrfaglighet, men er svært kritisk til departementets forslag. En hovedinnvending er at forslaget skaper betydelige uklarheter om ansvar, både faglig og finansielt. Blant annet må legens ansvar opp mot Helsetilsynet og Helfo for oppgaver utført av sykepleier være avklart. Vi mener også at det er grunn til å spørre om forslaget mangler hjemmel i folketrygdloven.

Du kan lese høringsuttalelsen i sin helhet her: Høringsuttalelse.