Næringsdrivendes adgang til å kreve fakturagebyr fra forbrukerne

Næringsdrivende har ikke anledning til å ilegge forbrukere fakturagebyrer som overstiger betalingsmottakerens faktiske kostnader. Begrensningene gjelder for alle som fakturerer forbrukere, i alle sektorer.

I nyhetsbrev til næringsdrivende leger av 5. januar 2024 informerte vi om at det fra 1. januar 2023 ble innført et forbud mot at næringsdrivende krever gebyr fra forbrukere som overstiger den næringsdrivendes faktiske kostnad ifm. faktureringen (finansavtaleloven § 2-4). Forbrukermyndighetene har reagert mot flere aktørers praksis når det gjelder nivået på gebyrene, og Finanstilsynet stiller seg bak vurderingene. Dette får konsekvenser for mange inkassoforetak.

Når næringsdrivende regner ut hva som er deres faktiske kostnad ved utstedelse og sending av faktura, kan bare kostnader som er direkte knyttet til hver enkelt kundes valg av faktura som betalingsmåte tas med i beregningen. Det vil si at man ikke kan inkludere kostnader til lønn, IT-systemer eller utstyr når en bestemmer fakturagebyrets størrelse.

Begrensningene i hvilke kostnader som kan inngå i gebyret gjelder uavhengig av om næringsdrivende selv fakturerer forbruker eller benytter en underleverandør til dette, som f.eks. Convene.

Legeforeningen har mottatt en rekke henvendelser i forbindelse med at Convene varslet sine kunder om at de vil endre sin prismodell på bakgrunn av ovenstående. Endringene medfører at Convene ikke lenger tar fakturagebyr til kundene og at legene derfor dekker inn kostnaden gjennom å betale mer for abonnementet. Det kan imidlertid avtales mellom Convene og legen at det kreves fakturagebyr fra pasienten, gebyret tilfaller i så fall legen. Størrelsen på fakturagebyret skal da basere seg på kostnadene Convene har, men dette har det vært krevende å få konkretisert.

Legeforeningen kan ikke gi en generell anbefaling om et bestemt nivå på gebyret da det skal gjenspeile faktiske kostnader i det enkelte tilfellet. Vi er kjent med at en del næringsdrivende, også innenfor andre bransjer, har lagt seg på et fakturagebyr i størrelsesorden 8-10 kroner. I brev fra Finanstilsynet til inkassoforetakene av 20. mars 2024 er blant annet kravet til konkret vurdering og dokumentasjon angitt, men det uttales også at: “Finanstilsynet antar at det likevel ikke foreligger en plikt for nærmere undersøkelse dersom fakturagebyret er under 10 kroner".

Vi håper dette ga en viss veiledning, selv om vi igjen må presisere at utgangspunktet er at nivået på gebyret skal bero på en konkret vurdering og at Legeforeningen ikke kan garantere for tilsynsmyndighetenes vurderinger. For øvrig kan den enkelte lege kontakte underleverandøren ved spørsmål ifm. grunnlaget for beregningen av fakturagebyret.