Ny tvisteløsningsnemnd for overdragelse av privat fastlegepraksis er etablert

Legeforeningen og KS har i fellesskap etablert en ny nemnd for prisfastsettelse ved overdragelse av privat fastlegepraksis. Formålet med nemnda er å bidra til en forutsigbar og effektiv behandling i de tilfeller det er uenighet om verdien av privat fastlegepraksis.

Ved overdragelse av privat fastlegepraksis er utgangspunktet at vilkårene avtales direkte mellom kjøper og selger. Dersom partene ikke blir enige, kan saken bringes inn for den nye nemnda, som fastsetter vilkårene for overdragelsen. Nemnda erstatter den tidligere nemnda som var oppnevnt av Legeforeningen, og har i tillegg fått kompetanse til å fastsette vilkårene for overdragelser der en kommune ønsker å kjøpe ut praksisen. I tillegg kan den avgjøre tvist om vilkårene der lege med en nyopprettet fastlegeavtale trer inn i en gruppepraksis.

Den nye nemnda ledes av Riksmekler Mats Ruland, med tingrettsdommer Richard Saue som nestleder. I tillegg har Legeforeningen og KS oppnevnt seks medlemmer hver. Du finner en oversikt over nemndmedlemmene her: Ny tvisteløsningsnemnd for overdragelse av fastlegepraksis etablert (legeforeningen.no)

Den nye nemnda er en oppfølging av revidert rammeavtale for fastlegeordningen (ASA 4310), som trådte i kraft 1. april 2024. Du finner retningslinjene for den nye menda her: Retningslinjer for nemndsbehandling ved overdragelse av privat praksis i fastlegeordningen i KS (legeforeningen.no)

Inntil videre skal Legeforeningens nemnd bestå for tvister om overdragelsesbetingelser i Oslo kommune. Denne nemnda ledes fortsatt av advokatene Nils Grytten og Kjersti Amundsen, og du finner mer informasjon om denne nemnda her: Retningslinjer for nemndsbehandling ved overdragelse av fastlegepraksis i Oslo kommune