Tilbakebetaling etter Helfo-kartlegging

Helfo gjennomfører en kartleggingskontroll for å undersøke i hvilken grad fastleger bruker takster for e-konsultasjoner riktig. Mange fastleger har blitt varslet om tilbakekreving av små beløp.

Legeforeningen har mottatt henvendelser fra flere leger som har mottatt varsel om vedtak om tilbakebetaling av refusjon etter Helfos kartleggingskontroll. Dette har vært små beløp på rundt 200-300 kroner. Legeforeningen har vært informert om denne kartleggingskontrollen og har blant annet gitt innspill til Helfo knyttet til informasjonen om kontrollen. Formålet med kontrollen er å få mer innsikt i legers bruk av takster for e-konsultasjoner. Kunnskapen skal ifølge Helfo brukes til å veilede og kontrollere bedre.

Kartleggingen har vært lagt opp som en randomisert kontroll (tilfeldig utplukk) der det har vært etterspurt svært få journalnotater hos den enkelte lege. Formålet har således ikke vært å kontrollere enkeltleger, men å få oversikt over hvordan taksten brukes hos fastleger generelt. Når Helfo gjennom kartleggingen har avdekket feilbruk, legger Helfo til grunn at bestemmelsen om at "feilutbetalinger skal kreves tilbake" (folketrygdloven § 22-15 a) innebærer at Helfo er nødt til å kreve tilbake refusjon der en mener det er feilbruk av taksten.

Det vil selvsagt vært mulig å inngi en uttalelse til Helfo før endelig vedtak fattes, slik det alltid er i takstsaker. Deretter er det mulig å påklage vedtak om tilbakekreving. Legeforeningen bistår med vurdering av saken og eventuelt ifm. legens uttalelse og klage.