Sommerferieplanlegging

Mange har allerede planlagt ferieturen, og tillitsvalgte og ledere er godt i gang med prosesser for å planlegge ferie og sommerarbeidsplaner. Ferierettigheter for leger er regulert i lov og tariffavtalene.

Legeforeningen har utarbeidet en veileder om arbeidstidsplanlegging under ferieavvikling om sommeren. Den baserer seg på reguleringen av dette i overenskomstens del A2. Reglene gir de lokale parter mange valgmuligheter for organisering av arbeidstid i sommerperioden. Tillitsvalgte og leder kan også bli enige om å løse sommerferien på andre måter. Det er ingen føringer fra hverken Spekter eller Legeforeningen sentralt om at det skal lages sommerplaner etter bestemmelsene i overenskomsten del A2.

Du kan laste ned veilederen her
Du kan leser mer om begreper og rettigheter knyttet til ferie her