Sammendrag: Konkurransen om studieplassene på medisinstudiet er hard, og poenggrensene for inntak kryper stadig oppover. Få har gode nok karakterer til å komme rett inn på studiet, og samler derfor poeng ved å repetere fag som privatister. Denne landsrepresentative spørreskjemaundersøkelsen av studenter som påbegynte medisinstudiet i 1993 (N = 397, 90 % av alle) har kartlagt utbredelse og omfang av privatisteksamener, og relatert dette til kjønn og sosial bakgrunn. Resultatene viser at tre av fire har tatt om igjen fag, og at flertallet har fulgt undervisning ved privatskoler. Antall eksamener viser liten sammenheng med kjønn og sosial bakgrunn, noe som kan skyldes at ungdom med bakgrunn fra lavere sosiale lag utgjør en forsvinnende liten del av studentkullet. 24 % av de mannlige og 14 % av de kvinnelige studentene har en far som er lege. Studenter med høystatusbakgrunn følger oftere undervisning i forbindelse med gjenopptak av eksamener, særlig gjelder dette legedøtre. Legebarna får også oftere finansiell støtte hjemmefra. Dette tyder på at ressurssterke grupper i mindre grad enn andre avskrekkes av kostnadene knyttet til privatisteksamener. Repetisjonssystemet bidrar til å opprettholde eller forsterke sosiale skjevheter i rekrutteringen, og representerer en sløsing med så vel individuelle som samfunnsmessige ressurser.
Repetisjon og privatisteksamener – veien til det medisinske studium
Wiers-Jensen J, Vaglum P, Ekeberg Ø. Tidsskr Nor Lægeforen 1995; 115: 2659-62.