Støtter ukrainske og russiske leger

Legeforeningen står solidarisk med kolleger i både Ukraina og Russland etter den russiske invasjonen av Ukraina, og ber norske myndigheter bidra med medisinske forsyninger og pasienthjelp.
Ukraina -illustrasjon
APPELL: – La oss holde fanen høyt for medisinsk nøytralitet, og la oss stå fast på de grunnleggende prinsippene som det globale legefellesskapet har fastslått gjennom Genève-erklæringen, sier Anne-Karin Rime. Illustrasjon: Legeforeningen

Sammen med Verdens legeforening (WMA) og andre samarbeidsorganisasjoner, har Legeforeningen fordømt den russiske invasjonen av Ukraina. Foreningen er også i kontakt med Den ukrainske legeforening og har uttrykt støtte og solidaritet til deres arbeid.

Medisinske forsyninger og pasienthjelp

– Vi ber om at russiske ledere respekterer arbeidet til leger og sykepleiere i landet og nøytraliteten til helseinstitusjoner, sier Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

Ukrainske helsemyndigheter koordinerer forsyningene av medisinsk utstyr som sendes til landet. Den europeiske legeforening (CPME) har kontaktinformasjon som kan bidra til at forsendelser med medisinsk nødhjelp kommer frem der behovet er størst.

Legeforeningen har også sendt brev til den norske utenriksministeren og helseministeren der de ber om at Norge bidrar med medisinske forsyninger.

– Vi ber også om at Norge tar imot pasienter fra Ukraina, opplyser Rime.

Russisk opprop

Legeforeningen vil også trekke frem oppropet fra tusenvis av russiske leger, sykepleiere og ambulansepersonell som krever at den russiske presidenten stopper krigshandlingene på ukrainsk territorium.

– Det er godt å se at det også i Russland er motstand mot krigen, påpeker Rime.

Det åpne brevet til den russiske presidenten fra russisk helsepersonell:

We, Russian doctors, nurses and paramedics, strongly oppose the military actions carried out by Russian armed forces on the territory of Ukraine. We are not looking for the guilty and we do not judge anyone. Our mission is to save human lives. It is difficult to imagine a profession more humane than a doctor. And now, at this difficult time for both countries, we call for an immediate cessation of hostilities and for the resolution of all political issues exclusively by peaceful means. As always, we do not divide the people into friends and foes. We swore to help any human, regardless of nationality, religion or political views. But today our help is not enough. The war will take many lives and cripple so many destinies that we will not have time to help despite all possible efforts. Everyone will scream in pain and crying out to mothers in the same language. Any projectile or bullet, even if it does not reach its target and does not take someone’s life, still brings fear, panic and pain. Pain which contracts hearts. Everyone’s heart is hurting now. Civilians’. Soldiers’. Soldiers’ mothers and wives. Children’s. Nobody deserves this fear. Nobody deserves to be killed or injured. Accidentally or intentionally. Our relatives, friends, patients and colleagues are located on the attacked territories. There is not a single person among them who would benefit from the ongoing bloodshed. We cannot stay away from pain and suffering, which are increasing every minute.

– Til våre ukrainske, russiske og norske kolleger: Takk for alt engasjement mot krigen og for innsatsen for å hjelpe innbyggere og kolleger i Ukraina. La oss stå sammen i vårt forsvar av fred og folkerett. La oss holde fanen høyt for medisinsk nøytralitet, og la oss stå fast på de grunnleggende prinsippene som det globale legefellesskapet har fastslått gjennom Genève-erklæringen, avslutter Anne-Karin Rime.

Russlands krigshandlinger i Ukraina er brudd på folkeretten og landets suverenitet. Legeforeningen håper på en rask slutt på krigshandlingene og fiendtlighetene.

Dagens konflikt mellom Russland og Ukraina har pågått siden 2014, men bakgrunnen for konflikten strekker seg tilbake til Sovjet-tiden.