Vil styrke sikkerheten til helsepersonell i krig og konflikt

Gjennom World Health Alliance (WHPA) tar Verdens legeforening (WMA) til orde for å styrke sikkerhetstiltakene for helsepersonell og helseinstitusjoner i konfliktsoner.
Leger som behandler en krigsskadet pasient. Foto:MSF
BESKYTTELSE AV HELSEPERSONELL: Fra et av sykehusene til Leger Uten Grenser i Ukraina. Foto: Andrii Ovod/Leger Uten Grenser.

Stadig oftere er sykehus, ambulanser og helsepersonell militære mål i krig og konflikt. Både internasjonal lov og Genèvekonvensjonene blir systematisk brutt.

Gjennom blant annet WMA er Legeforeningen urokkelig i sitt forsvar for legeetikken og den medisinske nøytraliteten. Vi fordømmer på det sterkeste ethvert angrep på uskyldige sivile, helsepersonell og helseinstitusjoner – og det i enhver konflikt.

WHPA, WMA og Legeforeningen oppfordrer alle til å underskrive et åpent brev om beskyttelse av helsepersonell og infrastruktur samt overholdelse av Genèvekonvensjonene.