I enigheten om revidert nasjonalbudsjett (RNB) er det vedtatt å fjerne egenandeler for 16- og 17-åringer fra 1. august i år. Dermed blir all egenandelsbelagt helsehjelp i offentlig regi gratis for ungdom under 18 år.
Legeforeningen har lenge arbeidet for å fjerne egenandeler for ungdom. Fjorårets forslag om fritak hos fastlege og legevakt for 16- og 17-åringer, var derfor et viktig skritt i riktig retning. Nå blir ordningen mer helhetlig.
– Ungdom skal ikke måtte la være å oppsøke helsehjelp fordi det koster penger. Når egenandelsfritaket nå gjelder all egenandelsbelagt helsehjelp i offentlig regi, blir ordningen tydeligere, mer helhetlig og mer rettferdig, sier Rime.
Viktig for å redusere sosial ulikhet
Legeforeningen har lenge pekt på at egenandeler kan skape økonomiske barrierer og bidra til sosial ulikhet i tilgang til helsetjenester.
Fastlegen er ofte den første kontakten med helsetjenesten. Samtidig er ungdom i alderen 16–20 år blant dem som bruker fastlegetjenesten minst. Legeforeningen har tidligere vist til at legebesøk for kroniske sykdommer, inkludert psykiske sykdommer, halveres når ungdom fyller 16 år.
– For unge uten egen inntekt kan egenandeler være en reell barriere. Det kan særlig ramme ungdom med kronisk sykdom, psykiske helseutfordringer eller familier med stram økonomi. Dette handler om lav terskel inn til helsetjenesten, sier Rime.
Hun mener vedtaket er et viktig grep for å sikre tidligere hjelp.
– Når unge kommer tidligere til helsetjenesten, kan sykdom og helseutfordringer fanges opp tidligere. Det er bra for ungdommene, for familiene og for helsetjenesten, sier Rime.
Fritaket må følge pasienten
Legeforeningen mener det er særlig positivt at fritaket nå gjelder all egenandelsbelagt helsehjelp i offentlig regi.
– Ungdom velger ikke selv hvor i helsetjenesten de trenger hjelp. Noen trenger fastlegen. Andre trenger legevakt, sykehus eller annen oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Da er det riktig at fritaket følger pasienten gjennom helsetjenesten, sier Rime.
Hun mener en bredere ordning også blir enklere å forstå.
– Et fritak som bare gjelder deler av helsetjenesten, kan skape uklarhet og ulikhet. Når ordningen nå gjelder all egenandelsbelagt helsehjelp i offentlig regi, blir den lettere å forholde seg til for ungdom og familier, sier Rime.
Vil fortsatt ha fritak opp til 20 år
Legeforeningen mener fortsatt at egenandelsfritaket bør utvides til unge opp til 20 år.
– Dette er et viktig gjennomslag, og regjeringen og Stortinget skal ha honnør for det. Samtidig mener vi fortsatt at egenandelsfritaket bør gjelde unge opp til 20 år. Mange i denne aldersgruppen har begrensede økonomiske ressurser, og behovet for enkel tilgang til helsehjelp stopper ikke den dagen man fyller 18, sier Rime.
Hun mener vedtaket viser at politisk arbeid over tid nytter.
– Legeforeningen har jobbet for dette lenge. Nå tas et viktig skritt for at flere unge skal kunne søke helsehjelp når de trenger det, uten at økonomi står i veien, avslutter Anne-Karin Rime.
