– Våre tillitsvalgte har gjort en solid jobb lokalt. Det har bidratt til konstruktive prosesser og gode løsninger i virksomhetene, sier president i Legeforeningen og nestleder i Akademikerne helse, Anne-Karin Rime.
Akademikerne avsluttet årets hovedoppgjør med Spekter klokken 12.30 mandag 23. juni. Dermed er forhandlingene ferdige i helseforetakene og ved Lovisenberg Diakonale Sykehus.
På nivå med resten av offentlig sektor
Årets oppgjør har gitt resultater som samlet sett ligger på nivå med øvrige oppgjør i offentlig sektor.
Akademikerne har vært opptatt av at sykehusene må bruke handlingsrommet i den lokale lønnsdannelsen for å møte utfordringene med å rekruttere og beholde kritisk kompetanse.
– Sykehusene er avhengige av leger, psykologer, teknologer, jurister og andre høyt utdannede fagpersoner. Skal vi sikre gode helsetjenester også framover, må det lønne seg å bli værende i sykehusene, sier Rime.
Resultatene er framforhandlet lokalt og varierer mellom virksomhetene. De samles ikke inn sentralt, men rapportene fra Akademikernes foreninger viser at nivået samlet sett er i tråd med øvrige offentlige oppgjør.
To lokale uenigheter behandlet sentralt
Forhandlingene startet med innledende sentrale forhandlinger mellom Akademikerne og Spekter i april. Deretter gjennomførte Legeforeningen egne sentrale forhandlinger, mens de øvrige foreningene forhandlet lokalt i virksomhetene.
To lokale uenigheter ble tatt videre til de avsluttende sentrale forhandlingene mellom Spekter og Akademikerne.
– Selv om årets oppgjør har landet, ser vi at arbeidsgiverne i for liten grad bruker handlingsrommet i frontfagsmodellen til å løse utfordringene med å rekruttere og beholde nødvendig kompetanse, sier Rime.
