Spesialistutdanning - Hvordan vurdere legers kompetanse?

Fagstyret ønsker å inspirere til utveksling av gode ideer og erfaringer med kompetansebasert utdanning og kompetansevurdering for å fylle en "verktøykasse" eller et "bibliotek" til felles nytte. Dette er en av fagsakene på årets faglandsrådsmøte.

Den nye ordningen for spesialistutdanning av leger ble innført i 2019, men nå, snart 5 år etter innføringen, er ordningen fortsatt under implementering.

En hovedintensjon med ny ordning for spesialistutdanning er at reformen skal være en kvalitetsreform der vekten legges på "hva du har lært" mer enn "hva du har gjort". Den nye spesialistutdanningen er kompetansebasert, hvor oppnådde læringsmål er grunnlaget for spesialistgodkjenningen.  

Kjerneelementet i kompetansebasert spesialistutdanning er reell kompetansevurdering.

Utdanningsvirksomheten skal sørge for at legen får løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd. I vurderingen skal det innhentes anbefalinger fra veilederen og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen. 

På faglandsrådsmøtet skal vi diskutere dette nærmere:

  • Men hvordan gjøres reell kompetansevurdering?
  • Hvilke verktøy finnes for ferdighetsevaluering?
  • Hvordan bygges læringsfremmende tilbakemeldingskultur?
  • Og hvordan sikrer vi nasjonalt harmonisert spesialistutdanning?