Høring - utkast til nasjonal informasjonsmodell for elektronisk helsekort for gravide

Medisinsk fagavdeling

21. november 2023

Høringsfrist 28.01.2024

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Oppdatert 11.12.2023

Legeforeningen har fra Direktoratet for e-helse mottatt høring av utkast til nasjonal informasjonsmodell for elektronisk helsekort for gravide.

Direktoratet for e-helse leverte en utredning om helsekort for gravide 1. mars 2023 på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Arbeidet var et samarbeidsprosjekt mellom Direktoratet for e-helse, Helsedirektoratet og Norsk helsenett.

17. mars 2023 gav Helse- og omsorgsdepartementet et tilleggsoppdrag på bakgrunn av utredningen. Det ble bedt om å svare på bl.a. følgende:

1. Beskrive hvilken informasjon og innholdselementer som er i dagens helsekort for gravide, samt hva som vil kunne gjenbrukes av det som allerede finnes i kjernejournal i dag, inkludert informasjonselementene som vil inkluderes ved innføringen av PLL og pasientens prøvesvar.
  2. Hva vil det være behov for å legge inn av ny informasjon i neste fase? Våren og sommeren 2023 ble det foretatt en gjennomgang av informasjonselementene i dagens papirbaserte helsekort for gravide med utgangspunkt i Helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorg og veiledning for utfylling av helsekort for gravide.

Direktoratet skriver det var et behov for å samordne de identifiserte informasjonselementene fra gjennomgangen med:

• internasjonale standarder for å sikre at informasjonselementene tilfredsstiller fremtidige EU-krav
  • e-helsestandarder som brukes i helse- og omsorgstjenesten
  • krav i melding om fødsel til Medisinsk fødselsregister
  • arbeid i relaterte prosjekter som automatisert innrapportering av data for helseregistre, pasientens prøvesvar, pasientens legemiddelliste osv.

Som følge av dette ble det satt i gang et arbeid med å standardisere innholdet i helsekortet i  form av et utkast til en nasjonal informasjonsmodell, ledet av Direktoratet for e-helse. Det ble opprettet en arbeidsgruppe under Standardiseringsutvalget for internasjonale e-helsestandarder. Arbeidsgruppen har jobbet spesifikt med informasjonselementer som ikke er strukturert i dagens papirversjon.

Standardiseringsarbeidet ble begrenset til de informasjonselementene som er nødvendig for å komme i gang med å utvikle et helsekort for gravide. I fremtiden kan helsekortet utvides med nye informasjonselementer, men dette vil bli gjort i en senere fase

Direktoratet opplyser om at det vil bli etablert et prosjekt i 2024 for utvikling og utprøving av et elektronisk helsekort for gravide. I dette prosjektet vil direktoratet få erfaring med bruken av informasjonsmodellen, og det kan komme justeringer og endringer. Videre pågår det flere europeiske initiativer som kan påvirke informasjonsmodellen og normeringsnivået. Direktoratet skriver at også dette kan føre til endringer i modellen. Normering av modellen vil skje etter utprøvingen.

Direktoratet for e-helse ønsker særlig innspill til følgende spørsmål:

➢  A. Direktoratet ønsker innspill på følgende om dokumentet i sin helhet:

• Er informasjonsmodellen dekkende for formålet?
    • Hvis nei, spesifiser hvilke informasjonselementer som bør legges til og begrunnelse.
  • Er det informasjonselementer som ikke bør være i modellen?
    • Hvis ja, spesifiser hvilke elementer og begrunnelse.

➢  B. Direktoratet ønsker innspill på at følgende felt fra dagens papirskjema ikke er ivaretatt i modellen:

• Felt for «mor landbakgrunn» og felt for «far landbakgrunn»
  • Avkrysningsfelt for «Erklæring av farskap/søknad om medmorskap»

➢  C. Direktoratet ønsker innspill på om det er behov for feltet «Notater levevaner» i 3.1 Levevaner.

➢  D. Direktoratet ønsker innspill på forslaget om at «Notater» i 3.15 Svangerskapskonsultasjoner deles opp i flere strukturerte felt.

➢  E. Direktoratet ønsker spesielt tilbakemelding på følgende tabeller for informasjonselementer:

• 3.3 Barnets biologiske far og 3.4 Far/medmor
  • «Yrke og bransje» i 3.2 Mor og «Yrke og bransje» i 3.4 Far/medmor
  • 3.7 Mors helse
  • 3.8 Aktuelt svangerskap
  • 3.9 Tidligere svangerskap
  • 3.10 Sykdommer og inngrep
  • 3.15 Svangerskapskonsultasjoner

Denne høringen skal behandles av Fagstyret.

Les mer på siden til Direktoratet for e-helse.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 28. januar 2024. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Gorm Hoel | Medisinsk fagavdeling